Naar boven

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

6x per jaar gratis het laatste Nederland Fietsland Fietsland nieuws per e-mail

Startpunt van elke fietstocht

Initiatief van Stichting Landelijk Fietsplatform

Home Nieuws Waarom veranderen fietsknooppunten?

Waarom veranderen fietsknooppunten?

Gepubliceerd op 07 april 2017

Waarom veranderen fietsknooppunten?

Het is een opmerking die we vaak horen: "Ben ik net lekker aan het fietsen en kloppen de nummers langs de weg niet meer met mijn fietskaart of app." Wat blijkt: het fietsknooppuntennetwerk is veranderd. Super onhandig! Waarom laten ze het niet gewoon zoals het was? In dit artikel lees je het antwoord.

Knooppunten in een notendop
Voordat we ingaan op de veranderingen eerst even iets over de fietsknooppunten zelf. Het knooppuntennetwerk is bedacht om fietsers makkelijk zelf een recreatief fietstochtje laten uitstippelen. In dit filmpje leggen we precies uit hoe dat werkt. Het knooppuntennetwerk in Nederland lijkt één groot netwerk, maar in werkelijkheid zijn het meer dan 40 netwerken (van verschillende eigenaren) die met elkaar verbonden zijn. Na de introductie in Vlaanderen in 1995 was Limburg in 1999 de eerste provincie in Nederland waar de knooppunten te vinden waren. Vanaf daar hebben de netwerken zich langzaam uitgebeid over heel het land. In 2014 werd het laatste netwerk aangelegd in de provincie Flevoland en was heel Nederland 'bedekt' met fietsknooppunten.

Dynamiek in Nederland Fietsland
Dan nu de hamvraag: waarom veranderen knooppuntennetwerken? Dit heeft alles te maken met de dynamiek van ons kikkerlandje. De situatie in het veld verandert; er ontstaan nieuwe fietspaden, bruggen, wegen, woonwijken en ga zo maar door. Hierdoor worden bestaande fietsroutes soms minder geschikt en zijn aantrekkelijke paden nog niet opgenomen in het netwerk. Na ongeveer 10 jaar is er zoveel veranderd dat een fietsknooppuntennetwerk aan vernieuwing toe is. Op zo'n moment kijkt de eigenaar van het netwerk (vaak een recreatieschap of routebureau) of de ligging van het netwerk nog wel optimaal is en voert alle verbeteringen in het hele netwerk in één keer uit. Dan veranderen veel routes in één netwerk gelijktijdig.

Kleine routeverbeteringen worden soms direct doorgevoerd, naar aanleiding van suggesties van bijvoorbeeld de gemeente of bij de aanleg van een nieuw fietspad of nieuwe brug. Zeker als een volgende grote herzieningsronde nog jaren op zich zou laten wachten. 

Denkend aan Holland…
Denkend aan Holland zien we het ultieme fietsland. We mopperen (niet geheel onterecht) wel eens, maar we hebben ondertussen wel de beste fietsvoorzieningen van de hele wereld. De fietsknooppunten worden door Engelse fietsers zelfs omschreven als “Dutch genius”. Het devies: omarm de verandering en geniet van Nederland Fietsland.

Tips
Op de pagina Actuele info melden we - voor zover ons bekend - welke netwerken in herziening zijn. Vaak biedt de regio tijdelijke kaarten als download aan. Heb je een oudere fietskaart, ben je er dan van bewust dat deze niet meer kan kloppen. In de nieuwe Basiskaart netwerk LF-routes met naast alle LF-routes ook de fietsknooppunten zijn de netwerkwijzigingen van afgelopen jaar verwerkt. Ook op de vernieuwing van het Veluwse netwerk dit voorjaar is al geanticipeerd. Het hele jaar rond kun je meldingen over missende bordjes doen via www.bordjeweg.nl. De melding gaat automatisch naar de juiste onderhoudsinstantie. 

terug naar overzicht >

Onze partners

ANWB

Fietsersbond

Horeca Nederland

NBTC

NTFU

Rai

Recron

VVV

Provincie Drenthe

Provincie Friesland

Provincie Gelderland

Provincie Groningen

Provincie Limburg

Provincie Noord-Brabant

Provincie Noord-Holland

Provincie Overijssel

Provincie Utrecht

Provincie Zeeland

Provincie Zuid-Holland