Dit bericht is eerder gepubliceerd op 28 juli 2022. Sinds 1 april 2024 is de zomerdienstregeling weer van toepassing.
Het wegbezuinigen van de veelgebruikte verbinding tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte stuitte eind 2021 op veel ongeloof. Maar gelukkig kwam er na vier maanden van afwezigheid een opvolger: het Hoeksveer. Voor 2025 e.v. is het voortbestaan nog zeer onzeker (zie kader hieronder). Wie nu de overtocht wil maken, hoeft zich nog geen zorgen te maken. Vanaf 1 april 2024 is de zomerdienstregeling weer van kracht. Willem-Frederik Metzelaar van de Fietsersbond afdeling Rotterdam nam in 2022 een kijkje bij het veer. Onderweg sprak hij verschillende (internationale) fietsers. 👇
Door Willem-Frederik Metzelaar
Het is dinsdag 26 juli 2022 en ik ga met Gerard van Starrenburg een kijkje nemen bij deze voor fietsers belangrijke veerdienst. Gerard werkt bij de gemeente Rotterdam afdeling mobiliteit en is daar verantwoordelijk voor personenvervoer of Water & Taxi. Hij is ook benieuwd hoe het nu gaat. De Fietsersbond is heel blij dat het veer er – weer – is.
Door het wegvallen van dit veer zouden fietsers 30 kilometer om moeten rijden op de LF Kustroute, LF Maasroute en de Ronde van Nederland via LF-routes gebruik van het veer. Omfietsen is gelukkig niet meer nodig nu dit veer sinds 11 mei 2022 weer in de vaart is!
Samen met kapitein Kees Bogaart en matroos Wem Kramer varen wij de ‘Berghaven’ van Hoek van Holland uit richting de aanlegsteiger van ‘Maasvlakte 2’. Daar aangekomen kunnen de opstappers naar ‘Futureland’ of zij vervolgen hun weg via Oostvoorne en Goeree Overflakkee richting Zeeland.
Lobby voor behoud van veerverbinding 🚢
Het Fietsplatform, initiatiefnemer van Nederland Fietsland, zette zich samen met Fietsersbond, Vereniging Vrienden van de Voetveren en OP en TOP Voorne Putten, met succes in voor het behoud van een veerverbinding. Na vier maanden zonder afvaart en daardoor kilometers omfietsen, kan de oversteek sinds woensdag 11 mei 2022 weer gemaakt worden. Tijdens het toeristenseizoen is er de komende drie jaar om de twee uur een dagelijkse verbinding. Update april 2024: Er is nog veel onduidelijkheid over het voortbestaan van het Hoeksveer. De aanbesteding loopt na dit fietsseizoen af en er is nog geen zicht op een oplossing vanaf 2025. Als gezamenlijke partijen binnen de Veerpontencoalitie blijven we ons inzetten voor de instandhouding. Wat we doen lees je op onze website fietsplatform.nl
Ik spreek Jed en Laura Maddock, een echtpaar uit Vancouver Canada. Zij starten hun Europese fietstochten al jaren vanuit Houten: Zweden, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk. Dit jaar gaat het naar München. Bij toeval vonden zij het Veer. Een vriend wist dat er een veer moest zijn. Maar op de navigatieapp ‘RidewithGPS’, die Jed gebruikt, zien zij het de veerdienst niet. Ook de Zwitserse familie Horak die vanuit Aachen met twee kinderen naar Hamburg fietsen kwamen bij toeval op de ‘Veerwel’, het schip van rederij Ottevanger die de veerdienst uitvoert. Ze zijn super blij dat deze boot vaart. Dat scheelt een aanzienlijke omweg en ze willen op tijd op de camping aankomen. De andere opstappers wisten dat het veer het gewoon doet op basis van lokale informatie.
Onderweg raken wij niet uitgekeken. Grote schepen, sleepboten, allerlei andere schepen. Wij varen langs de ‘Ever Ace’, één van de grootste containerschepen ter wereld, die een tijdje ‘dwarslag’ in het Suezkanaal. En wij zien een werf waar megagrote zeewindturbines worden gebouwd. Die worden in stukjes op speciale schepen naar hun standplaats vervoerd om daar in elkaar gezet te worden.
Gerard en zijn collega’s zijn niet ontevreden over het aantal passagiers. En tijdens onze vaartocht was de ‘Veerwel’ behoorlijk vol. Maar de zichtbaarheid op navigatieapps kan wel iets verbeteren.
Met de LF-app heb je altijd de actuele vaartijden in je zak
Maak je gebruik van de LF-app, dan ben je altijd op de hoogte van de actuele vaartijden. Zowel de LF Maasroute als de LF Kustroute staan er in. Ook op de kaart van beide websites krijg je deze te zien. Je ziet precies waar op de route zich een veer bevind, zodra je met je muis over het icoontje gaat verschijnen de vaartijden. Overigens vind je in onze app ook de andere twee LF-routes volgens de nieuwe standaard: LF Zuiderzeeroute en LF Waterlinieroute. Ook de LF Ronde van Nederland vind je terug in de app.
Vaartijden
De dienstregeling begint ’s ochtends om 9:00 uur vanaf de halte Berghaven in Hoek van Holland, en de laatste boot vertrekt om 18:00 uur vanaf Futureland (Prinses Margriethaven) op Maasvlakte 2. Daarna vertrekt het veer vanuit Hoek van Holland om 11:00, 13:00, 15:00 en 17:00 uur. Vanaf de halte Futureland in de Prinses Margriethaven vertrekt het om 10:00, 12:00, 14:00, 16:00 en 18:00 uur. Het is ongeveer een uurtje varen tussen de Berghaven en Futureland. Je betaalt € 6,80 voor een enkeltje en de fietsen mogen gratis mee op de pont.