Veel problemen tijdens reserveringsplicht fiets in trein

Nieuws
21 oktober 2021

Reisde je afgelopen zomer met de fiets in de trein, dan moest er gereserveerd worden. De ruim 13.000 handtekening onder de petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform – Nederland Fietsland en het negatieve advies van de consumentenorganisaties in het Locov waren niet voldoende om de NS van dit besluit te weerhouden. En dus moet er vanaf 10 juli gereserveerd worden, tenzij de fiets als hulpmiddel wordt gebruikt door iemand met een beperking. Aan de oproep om jullie ervaring te delen werd goed gehoor gegeven, 200 klachten bereikten de Fietsersbond en Rover.  “Reizigers spreken van drempels en willekeur en na evaluatie moeten we ze gelijk geven”, stelt Rover-directeur Freek Bos, “de reiziger tast in het duister of de fiets nu wel of niet mee kan”.

Elke dag, elk tijdstip

Of er nou op dinsdag of op zaterdag, in de ochtend of in de avond werd gereisd, op alle momenten van de reis zorgde het verplicht reserveren voor de nodige problemen. Dat is de conclusie van Rover en de Fietsersbond na een evaluatie van de pilot fietsreserveren van NS. Samen met de organisaties roepen we met klem op verder geen gevolg te geven aan de pilot.

Geen garantie op een plek

De klachten lopen uiteen van technische drempels en systeemfouten tijdens het plannen tot geen plek ondanks een reservering. Fietsers liepen vast op het station door het missen van hun overstap, ze konden niet met hun fiets mee in de volgende trein omdat deze al volgeboekt zat. Ook missen jullie de flexibiliteit bij het plannen van een treinreis, de door de NS gehanteerde termen als ´prereservering´ maakte het er niet duidelijker op en zorgde regelmatig voor verwarring. Het grootste probleem was echter dat de reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek: wanneer er toch teveel fietsen in de trein staan, heb je pech. De fiets die als hulpmiddel wordt gebruikt door iemand met een beperking hoefde immers niet gereserveerd te worden, ook kon het zijn dat een trein met minder fietsplekken dan gepland kwam voorrijden.  “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, concludeert Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”

Ervaring LF-fietser

Ook via onze sociale kanalen wisten jullie ons te vinden met klachten over het systeem dat tussen 10 juli en 15 september van kracht was. Voor sommige van jullie betekende dit zelfs einde treinreis “Voor ons als ouderen, einde treinreizen met fiets” Aldus Wil van Rheenen op Facebook. “Inderdaad geen garantie op een plek. Het is me al een aantal keren overkomen dat er vouwfietsen staan. Betalen er niet voor, hoeven niet te reserveren! Fale.” is de conclusie van Els Gies-Pama. Er zijn ook mensen die minder moeite hebben met het reserveren van een plek, maar hekelen vooral de betrouwbaarheid van het systeem “Reserveren prima, maar dan moet je ook zeker weten dat je plek hebt. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Ik denk dat een ieder het fijn vind om zeker te zijn van een plek. Nu kom je op het station en moet je maar afwachten of je meekunt. Onlangs ging ik ook met de fiets in de trein, er werd aangegeven in de app dat er géén beschikbare plekken meer waren. Uiteindelijk gewoon gegaan en bleek er ruimte zat te zijn.” laat Astrid Heida ons weten via Facebook.

Creëer meer fietsplekken

Rover en de Fietsersbond concluderen dat het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein een digitale schijnoplossing is voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein. De organisaties roepen NS met klem op verder geen gevolg te geven aan de pilot, maar juist het probleem op te lossen door meer fietsplekken te creëren in de trein.

Geschreven door

Marina

Informatie

Gerelateerde artikelen