Zuidelijk deel LF9 NAP-route vervallen: dit is waarom

LF9 NAP-route
15 mei 2025

Oplettende fietsers hebben het wellicht al gemerkt: het zuidelijk deel van de LF9 NAP-route (Utrecht – Bergen op Zoom) is onlangs komen te vervallen. Wat is daar de reden van? En wat is een goed alternatief?

Waarom vervalt het zuidelijk deel van de LF9 NAP-route?

Daar zijn twee belangrijke redenen voor. Enkele jaren geleden is Fietsplatform, de organisatie achter Nederland Fietsland, gestart met het vernieuwen van de LF-routes. Uiteraard in samenwerking met de regio’s waar de routes doorheen lopen. Daarbij wordt onder andere bekeken of de thema’s van de routes nog aansluiten bij de wensen van de betrokken regio’s. Voor veel provincies is het NAP-thema inmiddels minder relevant geworden. Fietsplatform is daarom van plan om in 2026 de route te saneren.

Voor het zuidelijk deel kon dat nu al. De provincie Utrecht vernieuwde in het voorjaar haar complete knooppuntnetwerk. Dat moment is aangegrepen om de LF9 NAP-route in deze regio uit het veld te halen. De routebordjes zijn verwijderd. Wie het traject toch wil fietsen, kan gebruikmaken van het oude GPX-bestand, maar Fietsplatform beheert de route niet meer actief. Over de staat van het traject kunnen dan ook geen garanties worden gegeven.

Is er een alternatief voor het zuidelijk deel van de LF9 NAP-route?

De tweede reden dat dit gedeelte alvast is gesaneerd, is de beschikbaarheid over een goed alternatief. Het zuidelijke deel van de LF-Waterlinieroute (Utrecht – Breda) heeft in grote lijnen hetzelfde verloop. Hiermee blijft een mooie route door dit gebied behouden. Voor 2025 kun je dus nog ‘gewoon’ van de NAP-route genieten – al ziet het zuidelijke stuk er iets anders uit. 

Geschreven door

Marjolein

Informatie

Gerelateerde artikelen