Naar boven

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

6x per jaar gratis het laatste Nederland Fietsland Fietsland nieuws per e-mail

Genomineerd!

Startpunt van elke fietstocht

Initiatief van Stichting Landelijk Fietsplatform

E-bikes

De e-bike is bezig aan een sterke opmars in Nederland. Behalve voor ouderen of mensen met een beperking, is de elektrische fiets of e-bike nu ook een alternatief voor de auto, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Er zijn inmiddels vele modellen waarvan de prijs uiteenloopt van gemiddeld zo’n 1000 tot 3500 euro, maar er zijn ook uitschieters tot wel 6000 euro.

Als je besluit een e-bike aan te schaffen, waar moet je dan op letten? Behalve op zaken die voor alle fietsen gelden, zeker op de aandrijving en de accu.

De aandrijving

Soort motor
De motor van de elektrische fiets kan op drie verschillende plekken zitten. De simpelste en goedkoopste oplossing is een motor in het voorwiel. Maar dat heeft ook nadelen: terwijl de gewone fiets via trappers en ketting vooruit wordt geduwd door het achterwiel, wordt de fiets nu vooruit getrokken door het voorwiel. In een bocht of bij een glad wegdek kan het wiel daardoor wegglijden met risico op valpartijen. Ook stuurt de fiets zwaarder door het gewicht van de motor. Tot slot is ook het verwisselen van de voorband lastig door de aanwezigheid van de motor in het wiel.

De tweede mogelijkheid is een motor in het achterwiel. In dat geval voelt de aandrijving natuurlijker en stabieler. Een nadeel is dat geen naafversnelling kan worden toegepast en daarom zit je meestal vast aan een derailleurversnelling die meer onderhoud vergt. De fiets is ook lastiger te tillen omdat het zwaartepunt ver naar achteren ligt, zeker als ook de accu achterop is gemonteerd. Verder is het verwisselen van de achterband door deze plaatsing van de motor ingewikkeld. foto aandrijving ebike

De derde mogelijkheid is een middenmotor. Deze motor drijft de trapas aan en ondersteunt daardoor rechtstreeks je trappen op de pedalen. Een midddenmotor heeft weinig nadelen: de gewichtsverdeling is gunstig voor het hanteren van de fiets, alle versnellingssystemen blijven mogelijk en wisselen van band is niet anders dan bij een gewone fiets. Wel maakt de middenmotor enig geluid in vergelijking met de vrijwel geluidloze voorwiel- en achterwielmotoren. Ook ligt de prijs wat hoger.

Soort en hoeveelheid ondersteuning
Niet alleen de plaatsing van de motor is van belang bij het comfortabel en veilig fietsen. Van belang is ook op welk moment de motor ondersteuning biedt en hoeveel. De motor geeft alleen ondersteuning als je de trappers rondtrapt en daarom is er een rotatiesensor die kijkt of de trappers rondgaan. Als dat de enige sensor is dan is de hoeveelheid ondersteuning niet afhankelijk van je eigen inspanning. Dus ook als je weinig kracht op de pedalen zet krijg je de volle ondersteuning, waardoor je een beetje voorzichtig moet zijn bij het wegrijden. Als er ook een krachtsensor aanwezig is, dan doseert de motor de hoeveelheid ondersteuning afhankelijk van hoeveel kracht je op de pedalen zet. Dat voelt veel natuurlijker want daardoor ervaar je het alsof je op een gewone fiets zit die erg licht rijdt.  

De accu

De accu is de energiebron voor de motor. Vrijwel alle fietsen zijn uitgerust met een Li-ion accu, een type met een lange levensduur en beperkt gewicht. Met een accu van 400 Wh heb je op het laagste ondersteuningsniveau meestal een bereik van ruim 100 km.  Als een hogere ondersteuning wordt ingesteld daalt het bereik, tot zo’n 40 - 50 km bij de hoogste ondersteuning. De accu presteert minder bij lage temperaturen, dus in de winter kan het bereik minder zijn. Als je een groter bereik wilt dan kun je bij sommige fietsen een passende accu kopen met grotere capaciteit, bijv. 500 Wh of zelfs 600 Wh. Maar mocht je toch onderweg met een lege accu komen te zitten dan kun je terecht bij een snel groeiend netwerk van oplaadpunten door het hele land. Zie bijvoorbeeld www.oplaadpunten.nl. Ook bij de fietsvriendelijke horeca-adressen van Fietsers Welkom! kun je je accu opladen (trouwens niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk). Je moet dan wel de bij de accu horende oplader bij je hebben!  

Plaatsing van de accu
foto accu ebikeBij de meeste fietsen is de accu afneembaar maar enkele hebben een accu vast ingebouwd in het frame. Een afneembare accu is handiger want dan kun je de accu binnen bij een stopcontact opladen, bijvoorbeeld in je hotelkamer. In veel gevallen is de accu gemonteerd onder de bagagedrager maar in sommige gevallen midden in het frame. Dat laatste is wat gunstiger omdat daardoor het zwaartepunt wat lager en meer naar het midden komt te liggen waardoor de fiets stabieler wordt.  

Onderhoud en levensduur
Waar je op bedacht moet zijn is dat de accucapaciteit afneemt in de loop der jaren, afhankelijk van hoe vaak de accu wordt opgeladen en ontladen, wat weer afhangt van hoeveel je fietst. Maar ook het onderhoud is belangrijk. Opladen moet je niet doen bij temperaturen beneden 0 graden C. Ook moet je de accu niet voor langere tijd opslaan beneden 0 graden C of boven 30 graden C. Ook opslag voor langere tijd in volledig ontladen toestand is schadelijk voor de accu. Wanneer de fiets bijvoorbeeld ’s winters een langere periode niet wordt gebruikt is het daarom van belang de accu op te slaan in een vorstvrije ruimte en af en toe wat bij te laden. Marktleider Bosch beveelt aan de laadtoestand in dat geval tussen 30% en 60% te houden.   

Toch is de accu na een aantal jaren aan vervanging toe; houdt rekening met een levensduur van 4 tot 6 jaar. Een nieuwe accu is prijzig en kost al gauw 400 - 600 euro. In sommige gevallen kan een gespecialiseerd bedrijf de accu reviseren, waardoor je kosten bespaard. Informeer bij je fietsenhandelaar naar de mogelijkheden.

Tot slot: zelf uitproberen!

Voordat je er zelf een aanschaft is het aan te bevelen een aantal verschillende elektrische fietsen te proberen om na te gaan wat je het fijnst vindt fietsen. De fietsspeciaalzaak heeft meestal wel een aantal fietsen beschikbaar voor dat doel en kan je meer over de verschillende modellen vertellen. Verder zijn er regelmatig ‘opstapdagen’ waaraan de meeste grote merken meedoen en waar je op veel verschillende fietsen een rondje kunt fietsen. Kijk in de fietsevenementenkalender op deze site of zoek op internet naar ‘e-bike opstapdagen’ in je regio. 

Voor nog meer informatie over elektrische fietsen kun je je ook kijken op de website van de Fietsersbond

Onze partners

ANWB

Fietsersbond

Horeca Nederland

NBTC

NTFU

Rai

Recron

VVV

Provincie Drenthe

Provincie Friesland

Provincie Gelderland

Provincie Groningen

Provincie Limburg

Provincie Noord-Brabant

Provincie Noord-Holland

Provincie Overijssel

Provincie Utrecht

Provincie Zeeland

Provincie Zuid-Holland